April, wat was je mooi. Het voorjaar barstte in alle hevigheid los, met heerlijke warme dagen. We zagen de grote bomen in onze tuin, met de dag groener worden. We werkten in de moestuin, waar de peulen en wortels werden gezaaid, we plantten sla plantjes, aardappels en bieten. Ja, het tuin seizoen was weer begonnen.
De bus is bij de garage geweest voor een nieuwe luchtbalg, gelukkig was hij na 1 week al klaar en konden we voor we naar Nederland zouden vertrekken, nog een weekendje proef kamperen, op de camperplek in St Eloy, 20 km bij ons vandaan. Het was goed om even te ontdekken wat anders, of beter kon en wat er nog ontbrak. Dus de laatste weken van april werden de puntjes op de I gezet, zodat we met een comfortabele bus op pad konden gaan.

In Nederland gingen we naar Citro-Classica om brocante spullen te verkopen. Dus een week lang zijn we bezig geweest op alles in te pakken en de bus vol(overvol) te laden. Qua gewicht geen probleem, maar fietsen in het woongedeelte was niet echt fijn. Gelukkig werden ze verkocht en hadden we op te terugweg meer ruimte. Over het evenement straks meer….


In april ben ik ook begonnen met het werken in ‘maison d’artisan’ In Blot’l éclise, een dorp hier 20 minuten vandaan, aan de andere kant van de Sioule. Na 2 dagen te zijn ingewerkt, mag ik nu alleen draaien. De rit ernaar toe is een feestje. Eerst zo’n 8 km afdalen naar de Sioule, genietend van de prachtige vergezichten en de huppelende kalfjes in de wei. En vervolgens een stuk langs de rivier en het warm waterbad, wat soms druk bezocht wordt. Ook werd er langs de rivier een keer vliegvis lessen gegeven, zo grappig. Allemaal mannen op een rij die met een hengel staan te werpen. Bolt ‘l eclise ligt ongeveer op dezelfde hoogte als waar wij wonen, dus met de nodige haarspeldbochten, kronkel ik me een weg weer naar boven, langs prachtige rotspartijen. Ja, de rit naar en van mijn werk is echt een feestje.
De winkel staat vol mooie handgemaakte artikelen. Naast mijn van wol gevilte creaties, vind je er onder andere: houtsnijwerk, messen, sieraden, leren artikelen, textiel artikelen, zoals tassen, en meditatie kussens, glas in lood, mobielen van afvalmateriaal, ansichtkaarten, glaswerk, keramiek….echt voor elk wat wils. Nu ligt het in een klein dorp en erg druk is het niet, maar wel een goede omzet. De tijd die ik er doorbreng, kan ik lekker zitten vilten, naast de kleine klusjes die er tijdens zo een dag gedaan moeten worden. Ik werk er met veel plezier. Door er gemiddeld 1 x per week te zijn, hoef ik minder commissie af te dragen als er spullen van mij worden verkocht. En net als op Vinted, zijn ook hier de windlichtjes en vogelhuisjes in trek.







Eind april was het dan zo ver, de eerste lange rit met de bus naar Nederland. We hadden er 3 dagen voor uit getrokken, want snel is hij niet. Op dinsdagmiddag vertrokken we, en op vrijdagmiddag kwamen we aan bij het evenementen terrein van vliegveld Twente bij Enschede.De reis verliep vlot, we hadden goede slaapplekken onderweg, alleen was het in Duitsland erg druk op de weg met veel files. We reden via Luxemburg en Duitsland.
Het evenement duurde 2,5 dag. Op vrijdag middag de boel opbouwen, die dag konden handelaren en camping gasten al inkopen doen. De dagjes mensen en het heuse evenement was het weekend. Er hing een prima sfeer, waren foodtrucks, speelden bandjes, en er waren andere vermakelijke acts die rond liepen of fietsten. Nu zijn wij vrijwel niet van onze plek af geweest omdat we het daar gewoon te druk voor hadden, en omdat we natuurlijk alles wat we nodig hadden in onze bus hadden. Gelukkig waren er ook mooie wandelpaden, zodat ik regelmatig met de honden een ommetje kon maken. Boris ging weer vaak bij de buren liggen, want je weet immers nooit of die nog wat te snaaien hebben en Gipsy kreeg langzaam maar zeker ook door dat de buren wel met haar balletje wilden gooien. Het was leuk om te zien hoe ze haar angsten overwon.
En Ton heeft bijgekletst met heel veel oude bekenden uit de Citroën wereld, klanten en collega’s. Ook kwamen Liesbeth, de zus van Ton en zwager Peter ons een bezoek brengen, wat erg leuk was. Naast al het kletsen hebben we ook best goed verkocht. Nu moet je natuurlijk wel heel veel verkopen, wil zo een weekend rendabel zijn met de huidige brandstof prijzen, maar we zijn er niet bij in geschoten zeg maar…




Op zondagmiddag werd het weer dreigend, en zijn we bijtijds begonnen met inpakken. We zijn vast een stukje richting het westen gereden, en zochten onderweg een plek waar we vuil water konden lozen. Volgens Google was die in Nijverdal, waar we toevallig net langsreden. De loosplek bestond niet meer, maar er was wel een prachtige beschutte plek om de nacht door te brengen langs de rivier de Regge.In ernaast gelegen restaurant wat gegeten, een mooie wandeling met de honden gemaakt en er heerlijk geslapen.

Maandag hadden we een koffie afspraak met Mirande bij Zwolle en vervolgens door naar Hoogkarspel waar Jan en Gerda sinds vorig jaar in een senioren woning zijn gaan wonen, na 20 jaar in hun camper te hebben gewoond. De afgelopen jaren kwamen ze minstens 1x per jaar bij ons langs, zowel in Frankrijk als in Portugal. Jan was net 90 geworden, en had altijd gezegd dat hij dan wilde stoppen met rondreizen. Het was fijn om bij ze op bezoek te zijn en hun mooie woning te bewonderen. Gerda had heerlijk eten gemaakt, dus met gevulde maag zijn we weer een stukje zuid oost waards gereden om bij Lelystad te overnachten op een vrije parkeerplek langs het water. Dinsdag morgen vertrokken om via België en Luxemburg weer Frankrijk binnen te rijden. Donderdagmiddag waren we weer thuis.



Omdat het hier een aantal dagen flink had geregend, was de tuin een heuse wildernis geworden. Alles was groen, groener dan groenst (heel Frankrijk overigens!). Dus de volgende dag zijn we samen heerlijk aan het werk geweest in de tuin, maaien, wieden, planten. Zo fijn om na een aantal passieve dagen weer fysiek bezig te zijn. Tot en met gisteren bleef het weer mooi en warm, maar vandaag is de omslag naar frisser weer met regelmatig buien. Het ziet er naar uit dat ook dit jaar april mooier was dan mei zal worden. We gaan het zien. Het voorjaar blijft toch elk jaar weer de mooiste tijd van het jaar, met al zijn bloemen overal, ook langs de kant van de weg, en al het jonge vee in de wei. Hier de kalfjes gelukkig samen met hun moeders.


Het verhuur seizoen van de gîte is ook weer begonnen, de boekingen komen gestaagd binnen. Wil je de gîte nog huren, wacht dan niet te lang…..vol=vol!
Tot zover….fijn voorjaar allemaal!